Ga naar hoofdstuk             10 11 12   Index   Bijlage   Biedsteun   Toelichting

Hoofdstuk 4
Bieden: Jacoby transfers Spelen: Meer speelfiguren Regel: Wat doet de dummy?
Tip: Onbestaanbaar bod Frans: Stayman / Texas Quiz

Bieden. Jacoby transfers

Na een 1SA opening spelen we twee belangrijke conventies: Stayman en Jacoby transfers. Via Stayman kun je een 4-4 fit in harten of schoppen ontdekken. Met de Jacoby Transfer toon je een 5 kaart of langer in een hoge kleur en zorg je er voor dat het contract in de 'sterke' hand komt, die van de 1SA openaar dus.

West
1SA
Oost
2
2 is een Jacoby transfer. Oost belooft een lange kleur nét boven de geboden kleur, hier dus 5 harten of meer. West is verplicht om 2 te bieden.

De bedoeling is om de 'sterke hand' (de 1SA openaar het contract te laten spelen. Vaak is de start dan regelrecht in zijn vork. Er zijn nog andere voordelen:
1
1SA - ?
987432
8
852
B75
Als je met deze hand op een 1SA opening past, gaan er ongelukken gebeuren. In een SA contract is je hand volstrekt waardeloos. Maar een contract is veel aantrekkelijker, ondanks je gebrek aan punten. Partner heeft minstens 2 schoppen mee dus samen zijn er minimaal 8 en misschien wel 10
Als je met deze hand op een 1SA opening past, gaan er ongelukken gebeuren. In een SA contract is je hand volstrekt waardeloos. Maar een contract is veel aantrekkelijker, ondanks je gebrek aan punten. Partner heeft minstens 2 schoppen mee dus samen zijn er minimaal 8 en misschien wel 10
Het aardige van de Jacoby transfers is dat je met deze zwakke hand zonder zorgen met 2 een transfer geeft. Je partner is verplicht om 2 te bieden waarop je vervolgens past.

Natuurlijk kun je de Jacoby transfer ook voor sterkere handen gebruiken
2
W

N
1SA
2
O

Z
2
3
AV762
86
AB52
75
Met 2 toonde je een lange schoppen kaart. Na het verplichte 2 bod biedt je de ruiten. Omdat je met een zwakke hand gepast zou hebben, zal partner nu begrijpen dat je (met 5 schoppen en 4 ruiten) naar de manche wilt. Afhankelijk van zijn eigen hand kan partner hier kiezen voor 3SA, 4 of 5. Je hebt daarvoor minimaal 10 punten nodig.
Met 2 toonde je een lange schoppen kaart. Na het verplichte 2 bod biedt je de ruiten. Omdat je met een zwakke hand gepast zou hebben, zal partner nu begrijpen dat je (met 5 schoppen en 4 ruiten) naar de manche wilt. Afhankelijk van zijn eigen hand kan partner hier kiezen voor 3SA, 4 of 5. Je hebt daarvoor minimaal 10 punten nodig.


Een nieuwe kleur na een Jacoby transfer is mancheforcing.
Na een 1SA opening belooft dit dus minimaal 10 punten

Ook limiet-handen kun je op die manier comfortabel bieden

3
W

N
1SA
2
O

Z
2
?
AV762
86
H52
975
Met 2 heb je je 5-kaart schoppen laten zien. Met 9 punten tegenover 15-17 is het niet zeker of de manche gespeeld kan worden: als partner maximaal is wel, anders niet. Met een 6-kaart schoppen biedt verhoog je naar 3 schoppen. Biedt met deze hand 2SA, dat belooft 9 punten (limietbod) en precies een 5-kaart schoppen. Partner mag nu beslissen: Pas, 3SA, 3 of 4
Met 2 heb je je 5-kaart schoppen laten zien. Met 9 punten tegenover 15-17 is het niet zeker of de manche gespeeld kan worden: als partner maximaal is wel, anders niet. Met een 6-kaart schoppen biedt verhoog je naar 3 schoppen. Biedt met deze hand 2SA, dat belooft 9 punten (limietbod) en precies een 5-kaart schoppen. Partner mag nu beslissen: Pas, 3SA, 3 of 4

Nogmaals de transfers, maar dan gezien van uit de stoel van de 1SA openaar:
4
W


N
1SA
2
?
O

Z
2
3SA
AB72
H64
85
AH108
Met zijn transfer heeft partner 5 (of meer) harten belooft en daarna sprong hij naar 3SA. Kennelijk heeft hij genoeg punten voor de manche, en laat je nu de keus: pas met een maar doubleton harten of 4 met een 3- of 4-kaart mee.
Met zijn transfer heeft partner 5 (of meer) harten belooft en daarna sprong hij naar 3SA. Kennelijk heeft hij genoeg punten voor de manche, en laat je nu de keus: pas met een maar doubleton harten of 4 met een 3- of 4-kaart mee.
5
W


N
1SA
2
??
O

Z
2
3
64
HV85
AB7
HVB7
Het ziet er raar uit: eerst een transfer met 2 en dan 3. Oost belooft hiermee 5 schoppen en 4 harten én minstens 10 punten: Manche-forcing dus. Je mag nu zelf beslissen: 3SA als je geen steun hebt in zijn kleuren of 4 met 3-kaart steun dan wel, zoals hier, 4 met harten mee.
Het ziet er raar uit: eerst een transfer met 2 en dan 3. Oost belooft hiermee 5 schoppen en 4 harten én minstens 10 punten: Manche-forcing dus. Je mag nu zelf beslissen: 3SA als je geen steun hebt in zijn kleuren of 4 met 3-kaart steun dan wel, zoals hier, 4 met harten mee.
6
W


N
1SA
2
??
O

Z
2
3
A8
AV10
1072
AV964
Hier herhaalt partner zijn schoppen kleur door 3 te bieden en belooft dus een 6-kaart, met 8-9 punten (limiet). Met een minimum zul je passen en anders 4 bieden. Met 16 is het altijd lastig: kijk of je iets extras hebt: een korte kleur (introefwaarde), een paar tienen, of juist een lange kleur. Hier bied je beslist 4.
Hier herhaalt partner zijn schoppen kleur door 3 te bieden en belooft dus een 6-kaart, met 8-9 punten (limiet). Met een minimum zul je passen en anders 4 bieden. Met 16 is het altijd lastig: kijk of je iets extras hebt: een korte kleur (introefwaarde), een paar tienen, of juist een lange kleur. Hier bied je beslist 4.
Jacoby transfers worden ook gespeeld na een 2SA opening
7
W

N
2SA
3
O

Z
3
??
64
B10432
AB7
976
Er zijn voldoende punten voor de manche. 3 is de transfer naar de harten. Partner belooft 20-22 punten en minstens 2 harten. Het aangewezen bod is nu 3SA. Partner zal passen, of 4 bieden als hij minstens 3 harten heeft. Als je een 6 kaart zou hebben gehad herbiedt je natuurlijk zelf 4.
Er zijn voldoende punten voor de manche. 3 is de transfer naar de harten. Partner belooft 20-22 punten en minstens 2 harten. Het aangewezen bod is nu 3SA. Partner zal passen, of 4 bieden als hij minstens 3 harten heeft. Als je een 6 kaart zou hebben gehad herbiedt je natuurlijk zelf 4.
In principe verloopt het bieden hetzelfde als na een 1SA opening, alleen is de manche wat dichterbij. Je kunt ook een 2e kleur bieden, dat is ook mancheforcing, met een belofte van minstens een punt of 5.


Spelen: Speelfiguren

Net als bij het kunstschaatsen kent bridge een aantal verplichte figuren. Die moet je proberen te beheersen, want dat kan je in de praktijk punten opleveren.

8
 
A765
 
?
N
W --|-- O
Z
?
 
VB102
 
Een makkelijke om te beginnen. Als je 4 slagen moet maken, kan dat alleen als de Heer bij West zit. Speel V voor; leg in Noord een kleintje als de Heer niet verschijnt en eventueel ga verder met de Boer.
Een makkelijke om te beginnen. Als je 4 slagen moet maken, kan dat alleen als de Heer bij West zit. Speel V voor; leg in Noord een kleintje als de Heer niet verschijnt en eventueel ga verder met de Boer.
A765
VB102
94
H83
A765
VB102
?
?
9
 
A765
 
?
N
W --|-- O
Z
?
 
V432
 
Hier is het zinloos om de V voor te spelen. Zelfs als de de Heer bij West vangt, zijn B1098 nog steeds buiten. Beter is het om de 2 naar de Aas te spelen en een kleintje richting Vrouw. Dat werkt bijzonder goed als Oost de Heer heeft, in welk geval je maar één slag verliest als ze 3-2 zitten.
Hier is het zinloos om de V voor te spelen. Zelfs als de de Heer bij West vangt, zijn B1098 nog steeds buiten. Beter is het om de 2 naar de Aas te spelen en een kleintje richting Vrouw. Dat werkt bijzonder goed als Oost de Heer heeft, in welk geval je maar één slag verliest als ze 3-2 zitten.
A765
V432
B8
H109
A765
V432
?
?
10
 
AB65
 
?
N
W --|-- O
Z
?
 
V842
 
Een tussenvorm. Je moet wel snijden op de Heer bij West, maar niet de Vrouw voorspelen, omdat je de 10 en 9 mist. Begin met een kleintje naar de Boer en daarna sla je de Aas in de hoop dat de Heer valt. Zoals het hier zit verlies je geen enkele slag. Zie je dat je de 10 verliest als je de V voorspeelt?
Een tussenvorm. Je moet wel snijden op de Heer bij West, maar niet de Vrouw voorspelen, omdat je de 10 en 9 mist. Begin met een kleintje naar de Boer en daarna sla je de Aas in de hoop dat de Heer valt. Zoals het hier zit verlies je geen enkele slag. Zie je dat je de 10 verliest als je de V voorspeelt?
AB65
V842
H9
1043
AB65
V842
?
?
Een kleur als hieronder wil je eigenlijk helemaal niet zélf aanspelen, als je daar méér dan 1 slag uit wilt halen. Veel beter is het om dat de tegenstanders maar te laten doen. Alleen, soms omtkom je er niet aan en je moet dan een keus maken tussen klein naar de Heer of klein naar de Vrouw. Tamelijk arbitrair als je ook geen informatie (bv uit het biedverloop) hebt.

11
 
H6
 
?
N
W --|-- O
Z
?
 
V1072
 
Begin met de 2 naar de Heer. Als die houdt zit de Aas dus bij West. Verder met klein naar de Vrouw gaat dus mis. Er is een kans dat de B bij Oost zit. Speel daarom een kleine van tafel. Als Oost klein legt, speel je de 10. Speelt Oost de B dan natuurlijk de Vrouw. naar de 10. Je maakt zodoende zelfs 3 slagen als West bv A93 en Oost B84 heeft.
Begin met de 2 naar de Heer. Als die houdt zit de Aas dus bij West. Verder met klein naar de Vrouw gaat dus mis. Er is een kans dat de B bij Oost zit. Speel daarom een kleine van tafel. Als Oost klein legt, speel je de 10. Speelt Oost de B dan natuurlijk de Vrouw. naar de 10. Je maakt zodoende zelfs 3 slagen als West bv A93 en Oost B84 heeft.
H6
V1072
B84
A93
H6
V1072
?
?
12
 
H653
 
?
N
W --|-- O
Z
?
 
V872
 
Begin met de 2 naar de Heer. Als die houdt zit de Aas dus bij West. Op een kleintje uit de Noord legt Oost de 10. Nu niet de V spelen, want dan verlies je ook de B en de 9 nog. Speel gewoon ook een kleintje in de hand in de hoop de West de Ax heeft en dus moet overnemen.
Begin met de 2 naar de Heer. Als die houdt zit de Aas dus bij West. Op een kleintje uit de Noord legt Oost de 10. Nu niet de V spelen, want dan verlies je ook de B en de 9 nog. Speel gewoon ook een kleintje in de hand in de hoop de West de Ax heeft en dus moet overnemen.
H653
V872
A9
B104
H653
V872
?
?
Als je het zo leest klinkt het allemaal heel logisch. De kunst is echter om deze figuren ook aan tafel toe te passen, en daar wil het in de praktijk nog al eens aan ontbreken. Probeer je steeds rekenschap te geven van de ontbrekende kaarten, en wat dat voor je aantal slagen betekent.
Spelregel: taak van de dummy

Als het bieden is afgelopen wordt een van de spelers Leider en zijn partner Blinde of Dummy. Zodra de dummy zijn kaarten op tafel heeft gelegd, doet hij niet meer aan het spel mee. Hij mag alleen de kaarten bijspelen waar de leider om vraagt. Hij mag daartoe ook geen enkele suggestie doen. Als hij toch ongevraagd een kaart zou spelen, mag de leider dit corrigeren, zelfs als de volgende speler al bijgespeeld heeft.
13
 
B83
 
5
N
W --|-- O
Z
10?
 
AH7
 
West komt uit met 5. Terwijl de leider (natuurlijk) zijn speelplan maakt speelt de dummy alvast de 3 bij en Oost de 10. Als de leider zijn speelplan klaar heeft vindt hij dat hij eigenlijk de Boer had willen spelen. Dat mag, maar dan mag Oost de 10 ook vervangen door een andere kaart. Roep voor alle zekerheid de WL.
West komt uit met 5. Terwijl de leider (natuurlijk) zijn speelplan maakt speelt de dummy alvast de 3 bij en Oost de 10. Als de leider zijn speelplan klaar heeft vindt hij dat hij eigenlijk de Boer had willen spelen. Dat mag, maar dan mag Oost de 10 ook vervangen door een andere kaart. Roep voor alle zekerheid de WL.
B83
AH7
5
10?
B83
AH7
5
10?
De dummy mag trouwens wel een paar dingen doen. Niet veel, maar toch. Bijvoorbeeld voorkomen dat een onregelmatigheid plaats vindt. Als de leider uit de verkeerde hand dreigt voor te spelen, mag hij daar iets van zeggen. Maar áls de leider eenmaal uit de verkeerde hand speelde, dan mag het niet meer. Hij mag een onregelmatigheid proberen te voorkomen, maar als die gebeurd is er niet de aandacht op vestigen. Verder mag hij de leider, als hij hem niet ziet bekennen, vragen of hij geen kaarten in die kleur meer heeft en daarmee een dreigende verzaking voorkomen. Maar niet aan een van de tegenspelers. En tenslotte mag hij de gemaakte slagen rangschikken en in de goede richting leggen, maar mag de leider er weer niet op wijzen als die een slag verkeerd heeft gelegd.
De aandacht vestigen op een onregelmatigheid mag dus niet, maar weer wél na afloop van het spel. Als hij bijvoorbeeld opmerkt dat een tegenspeler verzaakt, mag hij daar pas na afloop van het spel iets van zeggen. Ook al weer een reden waarom de kaarten in de gespeelde volgorde op tafel moeten blijven liggen, totdat er overeenstemming over slagen en onregelmatigheden is.

14
 
872
 
1065
N
W --|-- O
Z
H
 
AVB943
 
De leider speelt A, waarop Oost een klaveren afgooit. De nagespeelde V is vervolgens voor de Heer van Oost en niemand van de 3 spelers heeft iets in de gaten. De dummy wel, maar die mag pas na afloop van het spel iets zeggen, de WL roepen en zijn verhaal doen.
De leider speelt A, waarop Oost een klaveren afgooit. De nagespeelde V is vervolgens voor de Heer van Oost en niemand van de 3 spelers heeft iets in de gaten. De dummy wel, maar die mag pas na afloop van het spel iets zeggen, de WL roepen en zijn verhaal doen.
872
AVB943
1065
H
872
AVB943
1065
H
Verder mag hij zo ongeveer niks, Geen commentaar lever op het spel, vragen naar bied-, uitkomst- of signaleer afspraken en wat hij ook geacht wordt niet te doen is
  • het uitwisselen van de kaarten met de leider
  • opstaan om met de leider mee te kijken
  • de hand van een tegenstander in te kijken

In de praktijk wordt vaak tegen deze regels gezondigd. Dat is riskant, want de dummy verspeelt daarmee alle rechten die hij heeft en dat waren er toch al niet zo veel. Hij mag dan niet meer bij de leider informeren naar een verzaking en ook niet meer de arbiter roepen na een onregelmatigheid. Bovendien is de WL bevoegd om hem (en dus ook de leider) een straf op te leggen in de vorm van korting op de behaalde punten.
Geniet dus van de 7 minuten rust, of ga koffie voor iedereen halen.


Tip: Onbestaanbaar bod
Het bieden is er natuurlijk op gericht om het juiste contract te vinden. Wanneer een fit (samen minstens 8 kaarten in een kleur moet je dat aan partner laten weten, zo luidt de basis-theorie. Na een 1 of 1 moet je direct (nou ja, er zijn altijd uitzonderingen) je partner laten weten dat er een fit is en dat daarmee de speelsoort dus vaststaat. Een verhoging naar 2 niveau is zwak (6-9 punten) en met 10-11 punten inviteer je met 3/3.
Bij een lage kleur ligt dat wat ingewikkelder. Allereerst ga je een lage kleur steunen als je zeker weet dat er geen fit in een hoge kleur is: die betaalt immers beter. Dat wil zeggen dat je een lage kleur alleen direct steunt als je geen 4-kaart hoog hebt. Daarmee zijn de problemen de wereld nog niet uit.

Na een 1 of 1 opening kun je met 14 punten en een fit direct naar 4 springen. Dat is de manche: klaar, over.

15
1 - ??
A76
H8
AB7
V9872
Na 1 (of 1) is dat veel minder aantrekkelijk. 4 is geen manche en voor 5 heb je rond de 28 punten nodig of iets moois in de vorm van renonce of singleton. Met een fit in een lage kleur en opvang in de andere kleuren is 3SA dan ook het meest aantrekkelijke contract. Dat bied je hier dus ook.
Na 1 (of 1) is dat veel minder aantrekkelijk. 4 is geen manche en voor 5 heb je rond de 28 punten nodig of iets moois in de vorm van renonce of singleton. Met een fit in een lage kleur en opvang in de andere kleuren is 3SA dan ook het meest aantrekkelijke contract. Dat bied je hier dus ook.

Kortom, contracten van 5 of 5 speel je als het niet anders kan, bijvoorbeeld met een renons of als gebleken is dat een kleur helemaal open ligt (bv geen dekking in volgbod tegenpartij). Hoe je een open kleur moet ontdekken is een heel ander (en moeilijk) verhaal.

Tip
Bied na een 1 of 1 nooit het onbestaanbare bod van 4 of 4.
Het levert geen manchepremie op en gaat 3SA ook nog eens voorbij.


Op zijn Frans: Stayman/Texas

Ook in Frankrijk wordt Stayman gespeeld. Iedere clubspeler heeft het in zijn repertoire, al zijn er -net als in Nederland- spelers die wat varianten bedacht hebben. Het meest gangbaar blijft echter dat het 2 Staymand bod minstens één hoge vierkaart garandeert. De antwoorden zijn hetzelfde als in het Nederlandse systeem. Een advies dat alle Fransen krijgen is om met een 4-3-3-3 verdeling geen Stayman toe te passen, omdat een troefcontract pas profijtelijk wordt als er aftroefwaarde in één of beide handen is. Wij kunnen dit advies steunen, al kent iedere bridger voorbeelden van het tegendeel.

Jacoby transfers bestaan niet in Frankrijk, dat wil zeggen, de transfers bestaan wel, maar ze heten hier Texas. Niemand kent de naam Jacoby. De toepassing van de Texas is hetzelfde als onze Jacoby, dus daar hoeven we geen nieuwe theorie naast te leggen. Verder kennen de Fransen nog de 'Texas sur Stayman', een in Nederland tamelijk onbekende conventie.
16
W

N
1SA
2SA
O

Z
2
??
VB104
HB
743
A109
Het 2SA bod van de openaar laat zien dat hij beide vierkaarten hoog heeft, en er zijn genoeg punten voor de manche. Het makkelijkst is het om nu maar 4 te bieden, maar het contract komt dan in jouw, minder sterke, hand terecht. Hier komt Texas sur Stayman van pas: je bied 4) om partner (zoals hier) 4 te laten bieden of 4 om in harten aan te leggen.
Het 2SA bod van de openaar laat zien dat hij beide vierkaarten hoog heeft, en er zijn genoeg punten voor de manche. Het makkelijkst is het om nu maar 4 te bieden, maar het contract komt dan in jouw, minder sterke, hand terecht. Hier komt Texas sur Stayman van pas: je bied 4) om partner (zoals hier) 4 te laten bieden of 4 om in harten aan te leggen.


Tip
Texas sur Stayman: Als de 1SA openaar als antwoord op Stayman de beide hoge kleuren toont (met 2SA), dan kun je via 4 resp 4 het 4 resp 4 contract toch in de goede hand krijgen. Hetzelfde geldt na een 2SA opening, Stayman en 3SA antwoord.


Quiz (Acol)
17
W
N
1SA
O
pas
Z
?
AB762
B
982
10984
Hoe ga je bieden?
Hoe ga je bieden?
2 om daarna op 2 te passen. Dat is waarschijnlijk een veel beter contract dan 1SA
18
W

pas
N
1SA
2
O
pas
pas
Z
2
?
82
VB762
A84
V76
Hoe ga je bieden?
Hoe ga je bieden?
2SA. Met 9 punten is de manche bereikbaar als Noord maximaal is. Die mag het eindcontract kiezen: 2SA (mini), 3SA (max) of met hartensteun 3 (mini) cq 4 maximum)
19
W

pas
pas
N

2
3
O

pas
pas
Z
1SA
2
??
H82
A76
H1042
AV7
Hoe ga je bieden?
Hoe ga je bieden?
Partner belooft 5 schoppen, 4 klaveren en wil naar de manche. Dat moet, gezien je 3 kaart steun dus 4 worden.
20
W

pas
pas
N

3
4
O

pas
pas
Z
2SA
3
??
AH
653
HVB2
AHB6
Hoe ga je bieden?
Hoe ga je bieden?
Partner belooft 5 harten en 4 ruiten en wil je laten kiezen tussen die kleuren. Gezien je 3 kaart steun wordt dat dus 4. Dat speelt veel lekkerder dan 5.

Beredeneer hoe je onderstaande troefkleuren aanspeelt, dwz vanuit de hand of vanuit de dummy. Er zijn voldoende oversteek-mogelijkheden in de andere kleuren.

21
 
AH1042
 
?
N
W --|-- O
Z
?
 
V6
 
Hoe begin je?
Hoe begin je?
Incasseer de Vrouw en speel dan AH. Als de boer valt zijn er 5 slagen.
AH1042
V6
973
B85
AH1042
V6
?
?
22
 
AB1032
 
?
N
W --|-- O
Z
?
 
H6
 
Hoe begin je?
Hoe begin je?
Hier moet je snijden op de Vrouw. Begin met de Heer (voor het geval Oost V sec heeft) en speel de 6 naar de Boer. Daarna valt Vrouw onder de Aas. 5 slagen
AB1032
H6
V98
754
AB1032
H6
?
?
23
 
H8765
 
?
N
W --|-- O
Z
?
 
1093
 
Hoe speel je?
Hoe speel je?
Speel de 10 voor en laat die doorlopen voor de Boer van Oost. Oversteken en dan de 9, in Noord weer klein voor Aas en de Vrouw valt onder de Heer. 3 slagen.
H8765
1093
V42
AB
H8765
1093
?
?
24
 
V103
 
?
N
W --|-- O
Z
?
 
H764
 
Hoe speel je?
Hoe speel je?
Je moet snijden op de Boer. Begin dus met de 4 en leg (als West klein speelt) de 10 voor Aas van Oost. De rest kun dan gewoon ophalen. 3 slagen.
V103
H764
B92
A85
V103
H764
?
?

Begin bladzijde

Je kunt alle antwoorden tegelijk (on)zichtbaar maken, bv als je de pagina wilt printen: